دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 27 خرداد 93 | بازدید: 5206 مرتبه | دیدگاه:

آرزو کن

نگاهی به سمن های فعال در زمینه برآورده سازی آرزوهای کودکان بیمار در ایران و جهان.

در سمن های حوزه سلامت گاهی یکی از اهداف ارتقای کیفیت زندگی بیماران است. سمن های زیادی برای رسیدن به این هدف، برآورده کردن آرزوهای کودکان (یا بزرگسالان) مبتلا به بیماری های سخت درمان را یکی از فعالیتهای خود قرار داده اند. این فعالیت می تواند یکی از فعالیتهای سمن در کنار سایر فعالیتها و یا مأموریت کلی یک سازمان باشد.
 
 
برآورده کردن آرزو علاوه بر امیدوار کردن بیمار، لحظات و خاطرۀ خوشایندی را برای او ایجاد می نماید و می تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند. فرهنگ جامعه تأثیر زیادی بر شیوه های اتخاذ شده برای این فعالیت دارد. از مؤسسات مردم نهاد ایرانی که در این زمینه فعالیت می کنند می توان به مؤسسه بهنام دهشپور و جمعیت مردمی-دانشجوئی امام علی (ع) اشاره کرد.
 
 
آرزوها کجا و چگونه برآورده می شوند؟
هر کودکی که برای اولین بار به کتابخانه مؤسسه بهنام دهشپور مراجعه می کند می تواند آرزوی خود را نوشته و به یک درخت زیبا آویزان کند و افراد خیّر و نیکوکار با خواندن آرزوهای کودکان سعی می کنند آنها را برآورده سازند.
در آئین کعبه کریمان جمعیت امام علی (ع) که در 3 روز اعتکاف ماه رجب انجام می شود، آرزوهای کودکان محروم و بیمار در داخل کعبه های دست ساز و نقاشی شده کودکان انداخته شده و جمع آوری می شوند و برای برآورده شدن به دست معتکفین و خیّرین رسانده می شوند. این آرزوها اغلب شامل تهیه دوچرخه، کامپیوتر و ابزارهای دیجیتال بازی و گاهی نیز لوازم مورد نیاز والدین کودکان است.
 
 
در سمن های آمریکائی و اروپایی به دلایل مختلف، منجمله فرهنگ متفاوت در بین بیماران و خیرین و حمایت آحاد اجتماع از این طرح، فعالیت های گسترده تری انجام می شود. در میان سمن های فعال در خارج از ایران می توان بهMake A Wish Foundation  اشاره کرد. داستان شروع فعالیت این بنیاد از زمانی آغاز شد که در سال 1980 پسری 7 ساله به نام کریس که به سرطان خون مبتلا بود، آرزو داشت پلیس شود. تعدادی از افراد برای برآورده کردن آرزوی کریس تلاش کردند و مقدماتی را فراهم نمودند و کریس به مدت یک روز کامل نه تنها پلیس شد بلکه سوار هلیکوپتر پلیس با لباس مخصوص به گشت زنی پرداخت. با اینکه زندگی کریس اندک زمانی بعد از آن روز به پایان رسید ولی این اتفاق انگیزه ای بود برای این مؤسسه که در جهت برآورده کردن آرزوهای تمامی کودکان مبتلا به بیماری های مهلک فعالیت نماید.Make A Wish Foundation  نه تنها در آمریکا بلکه در 48 کشور دیگر جهان نیز فعالیت می کند و تا امروز حدود 300.000 آرزو را برآورده نموده است. از دیگر مؤسسات فعال در این زمینه می توان به Sunshine Foundation  و Kids Wish Network   اشاره کرد.
 
 
تفاوت فرهنگ و تفاوت آرزوها
با وجود یکی بودن پایه های این طرح تفاوت های زیادی بین نحوۀ اجرای این پروژه در ایران و سایر کشورها وجود دارد. شاید بارزترین این تفاوتها را می توان در آرزوهای کودکان پیدا کرد. داشتن النگوی طلا، لپ تاپ، ماشین برقی، اسباب بازی، Play Station، در کودکان ایرانی در مقابل آتش نشان شدن، پلیس شدن، سوپرمن شدن، دیدار با بازیگرهای معروف، رفتن به شهرهای دیگر و... در کودکان سایر کشورها. این تفاوت دلایل زیادی می تواند داشته باشد. برآورده نشدن نیازهای اولیه بیمار و خانواده اش، فرهنگ جامعه، نحوه عملکرد سمن ها و منابع مالی آنها شاید تعدادی از دلایل این تفاوت باشند. دلیل دیگر شاید در فرهنگ عمومی ایرانیان باشد. ما " داشتن" را ارزشمند می دانیم در صورتیکه در فرهنگهای مورد بحث شاید " بودن" ارزشمندتر قلمداد شود. اما نکتۀ مهم مشاهدۀ عدم جسارت در آرزو کردن و رؤیاپردازی در کودکان ایرانیست. شاید نیاز باشد نهادهای دولتی و غیردولتی یا حتی آموزش و پرورش و رسانه، به طور متمرکز برای کار در این حیطه تلاش کرده و تحقیقات لازم را به عمل آورند. از سوی دیگر فرهنگسازیِ احساس مسئولیت آحاد مردم نسبت به مسائل اجتماع، می تواند یکی از فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد باشد که امکان برآورده کردن آرزوهای جسورانه کودکان را مهیا می سازد.
 
 
محمد کودک ایرانی با آرزوی داشتن یک تلویزیون
محمد پسر بچه 4 ساله ای است که به دلیل وجود تومور در جمجمه بینایی خود را از دست داده ولی با کمال تعجب آرزوی او داشتن یک تلویزیون بود. با رسیدن تلویزیون محمد با هیجان، کنترل به دست کانال ها را پشت سر هم عوض می کرد و به صداهای پخش شده با دقت گوش می کرد و با تغییر هر صدا حسابی ذوق می کرد.


داستان Batkid
چندی پیش خبر Batkid در سرتاسر دنیا پخش شد و شهر سن فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا آمریکا تبدیل به گاتهام سیتی شد. مؤسسه Make A Wish در این شهر تصمیم گرفت آرزو و رؤیای مایلز اسکات پسربچه ای پنج ساله که به بیماری سرطان خون مبتلاست را به حقیقت تبدیل کند و مایلز برای یک روز هم که شده بتمن یا اسمی که اهالی شهر و جامعه به او دادند Batkid شود.
 
 
مایلز کوچولو در این برنامه خیرخواهانه که در خیابان های سن فرانسیسکو برگزار شد، ابتدا با لامبورگینی مزیّن شده به آرم بتمن در خیابان ها چرخید و پس از انجام یک سری مأموریت شهر را از دست اشرار نجات داد. او در انتها وارد تالار شهر شد تا شهردار از او برای نجات شهر قدردانی کند. هزاران نفر از مردم شهر نیز در این مراسم حضور داشتند تا در این فرآیند مشارکت و از مایلز به عنوان Batman خود حمایت نمایند.
 
آرزو کن
برچسب ها:

مجله دانستنیهای سرطان