دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 25 خرداد 98 | بازدید: 2315 مرتبه | دیدگاه:

افرادي كه بيشتر تب مي‌كنند، كمتر به سرطان مبتلا مي‌شوند!

پژوهشگران لهستاني مي‌گويند كه ابتلاي مكرر به تب‌هاي عفوني، مقدار سلول‌‌هاي ايمني T در سيستم ايمني بدن را افزايش مي‌دهد كه اين لنفوسيت‌هاي منحصر بفرد توانايي شناسايي و حتي تخريب سلول‌هاي بدخيم سرطاني را دارند.
به گزارش آنتي ميكروب، امروزه ترس از سرطان بسيار همه‌گير شده است، به خصوص به دليل آن كه ابتلا به اين بيماري كشنده به همه چيز از مصرف شكر گرفته تا استفاده از تلفن همراه بستگي دارد.
طبق گفته موسسه ملي سرطان آمريكا، انتظار مي‌رود وضعيت وحشتناك ابتلاي حدود يك ميليون و 735 هزار نفر در ايالات متحده در پايان سال 2018 رخ دهد.


همين طور كه پژوهشگران براي يافتن درمان‌ها تلاش مي‌كنند، يك مطالعه جديد از يك بازدارنده عجيب پرده برداشت. اين مطالعه طولاني مدت، رابطه معكوس بين سابقه ابتلاي فرد به تب‌هاي عفوني و احتمال ابتلا به سرطان را بررسي كرد.
به نظر مي‌رسد دفعات بيشتر ابتلا به تب‌هاي عفوني خطر ابتلا به سرطان را كاهش مي‌دهد.


چندين دهه از مطالعات و مقالات پزشكي، الگوهاي ارتباطي بين ابتلاي مكرر يك بيمار به تب و توانايي جلوگيري از ابتلا به سرطان يا رهايي از آن را نشان داده است. با اين حال، گويا تاكنون به اين شواهد توجه نشده بود.
پژوهشگران دانشگاه «نيكولاس كوپرنيكوس» لهستان در حال حاضر براساس داده‌هاي تحقيقاتي و تجربي گذشته، به تجزيه و تحليل آنچه كه ممكن است باعث اين رابطه معكوس طولاني مدت شود، پرداخته‌اند. آنچه آنها كشف كرده‌اند ممكن است منجر به اقدامات جديد ايمونوتراپي يا ايمن درماني سرطان شود.


پژوهشگران با بررسي اثر تب بر روي عملكرد ذاتي و سازگاري ايمني بدن، تصميم گرفتند بر يك حالت خاص از عملكرد سيستم ايمني كه شامل يك نوع سلول T است، تمركز كنند. اين لنفوسيت‌ها معمولاً به عنوان سلول‌هاي T gd شناخته مي‌شوند.
آنچه كه آنها كشف كردند اين بود كه قرار گرفتن مكرر در معرض تب، توانايي اين سلول‌ها را افزايش مي‌دهد تا محيط را براي سلول‌هاي بدخيم سرطاني ناامن كنند.
نتيجه مطالعه آنها اولين بار است كه نقش بازدارنده اين سلول‌ها را كه در حال حاضر اولين خط دفاعي بدن در برابر بيماري‌هاي پاتوژنيك محسوب مي‌شود، در برابر سرطان تاييد مي‌كند.
اين مطالعه همچنين نقش بالقوه تب را در جذب ميانجي‌هاي «درون‌زاد» كشف كرد كه آنها هم مي‌توانند به مبارزه با سرطان كمك كنند. تب‌هاي عفوني، خط دفاعي طبيعي بدن عليه حمله خارجي است كه به سيستم ايمني بدن حمله مي‌كنند.
بدين ترتيب، هنگامي كه يك حمله انجام مي‌شود، بسياري از عناصر تقويت‌كننده و محافظتي بدن، از جمله ميانجي‌هاي درون‌زاد فعال مي‌شوند.


براساس اين مطالعه، اين ميانجي‌هاي درون‌زاد تب، زيرساختارهاي متابوليك و انرژي را رد سيستم ايمني بدن در طول تب‌ بازسازي مي‌كند.
در پايان، نويسندگان نتيجه مي‌گيرند كه سلول‌هاي T gd با ويژگي‌هاي منحصر به فردي كه آنها را قادر مي‌سازد تا فرآيندهاي بازدارندگي سرطان مانند نظارت بر ايمني و حتي حمله به سلول‌هاي سرطاني بدخيم را انجام دهند، در مبارزه و حتي پيشگيري از ابتلا به سرطان نقش مهمي ايفا مي‌كنند.
به گزارش ايسنا، ابتلا به تب، به افزايش قابل توجه مقدار اين سلول‌هاي T  gd كمك مي‌كند و در نتيجه باعث كاهش چشمگيري خطر ابتلا به سرطان مي‌شود.


اين يافته‌ها مي‌توانند تمركز كنوني غالب روش‌هاي ايمونوتراپي سرطان متكي بر سلول‌هاي آلفا/بتا T را به روش‌هاي شامل سلول‌هاي gd   T تغيير دهند. مهم‌تر از همه، آنها ممكن است مردم را به ابتلا به آنفلوآنزا متقاعد كنند.

 

---------------------------
دانستنیهای سرطان - سال بیستم، شماره 36 و 37
بهار و تابستان 1398
Understanding Cancer -  Vol 20 - No. 36,37 - 2019

افرادي كه بيشتر تب مي‌كنند، كمتر به سرطان مبتلا مي‌شوند!

مجله دانستنیهای سرطان