دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 28 خرداد 98 | بازدید: 2410 مرتبه | دیدگاه:

سيگار، چاقي و وراثت 3 عامل مهم بروز سرطان

رييس پژوهشكده سرطان سينه جهاد دانشگاهي گفت: چاقي به عنوان دومين علت اصلي ايجاد سرطان، قابل پيشگيري بوده و در صورت حفظ وزن متعادل مي‌توان تا حدود 50 درصد از بروز اين بيماري پيشگيري كرد.


پيشگيري يك عامل كليدي در برنامه كنترل سرطان است لذا پرهيز از برخي فعاليت‌هاي پرخطر و رعايت برخي نكات ايمني مي‌تواند ما را تا حد بسياري از بروز سرطان‌ها مصون دارد.
به گزارش پژوهشكده سرطان پستان، دكتر كيوان مجيد‌زاده با اشاره به اينكه براساس تحقيقات اخير انجام شده سيگار اولين عامل ايجاد سرطان در افراد سيگاري به شمار مي‌آيد؛ افزود: اينعامل كاملاً قابل پيشگيري است و پرهيز از اين رفتار پرخطر درصد بسيار بالايي از احتمال ابتلاي افراد به سرطان را كاهش مي‌دهد.
وي با اشاره به اين نكته كه سه عامل سيگار، چاقي و توارث مهمترين علل بروز سرطان در افراد به شمار مي‌رود؛ گفت: از بين مجموعه فاكتورهاي عامل بروز سرطان، برخي از آنها قابل پيشگيري است كه با آموزش، تغيير نگرش و تغيير عملكرد در جامعه  طي 10 تا 20 سال مي‌توانيم 75 درصد از ميزان ابتلا به انواع سرطان‌ها را كاهش دهيم.


مجيدزاده با اشاره به اينكه برخلاف تصور عامه مردم دلايل وراثتي نيز تا 50 درصد قابل پيشگيري از بروز سرطان سينه است؛ تأكيد كرد: از اين رو به افرادي كه در خانواده آنها بيش از دو نفر به سرطان مبتلا شده‌اند، يا در بين يكي از اعضاء‌ خانواده سرطان خاص ديده شده (مثلاً  سرطان سينه در يك مرد) يا ابتلا به سرطان در يكي از اعضاي خانواده كه زير 40 سال سن دارد؛ توصيه مي‌شود حتماً به كلينيك‌هاي سرطان مراجعه و مورد آزمايشات مربوط به ميزان احتمال ابتلا در سرطان قرار گيرند.


وي به خانم‌هاي بالاي 30 سال سن تأكيد كرد: معاينه سالانه سينه توسط متخصص سرطان در مراكز مجاز همچنين مراجعه به موقع پس از مشاهده علائم مشكوك در سينه از جمله ترشحات غيرطبيعي، فرو رفتگي ناگهاني، تغيير اندازه و شكل و احساس توده يا جسم سفت در سينه، توصيه اكيد مي‌شود.
سرطان سينه از جمله سرطان‌هايي است كه تشخيص به موقع و درمان صحيح آن مي‌تواند منجر به درمان قطعي در بيماران سرطاني شود.

 

---------------------------
دانستنیهای سرطان - سال بیستم، شماره 36 و 37
بهار و تابستان 1398
Understanding Cancer -  Vol 20 - No. 36,37 - 2019

سيگار، چاقي و وراثت 3 عامل مهم بروز سرطان

مجله دانستنیهای سرطان