دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 12 شهریور 93 | بازدید: 5994 مرتبه | دیدگاه:

ریزش مو و شیمی درمانی

دختر جوانی به علت بیماری لنفوم که یک سرطان سیستم لنفاوی است مراجعه مینماید و بعد از بررسی مدارک و قبل از هر گونه اظهار نظری پرسش خور را اینگونه مطرح میکند: خانم دکتر آیا موهایم را از دست میدهم؟ آیا کچل میشوم؟ مژه و ابروهایم چطور؟
 
 
این عارضه هم برای بیمار هم برای پزشک معالج مثل کابوس است. دستی به موهای بلند و زیبایش میکشم و خیلی آرام میگویم: کاملا موقتی است و بعد از چند ماه زیباتر و پرپشت تر از قبل میشود. قول میدهم. بیمار کمی آرام میشود و میگوید هر چه شما بگویید.
به طور قطع یکی از مهمترین مصادیق زیبایی و در نتیجه اعتماد به نفس هر شخصی وضعیت موی سر وی میباشد. عوامل متعددی وجود دارند که طی درمان سرطان میتوانند باعث کاهش اعتماد به نفس بیمار شوند که ریزش موی سر از مهمترین انهاست و باعت افزایش استرس بیمار حین درمان میشود. چه بسیار بیمارانی که به خاطر دوری از همین استرس تن به درمان مناسب نداده اند. لذا برخورد مناسب با بیمار و آماده ساختن وی به لحاظ پذیرش این شرایط جزء مهمی از درمان است و پزشک مسئول بیمار باید زملن مناسبی را برای توضیح سیر ایجاد این عارضه و نحوه برخورد مناسب و توام با آگاهی بیمار با این عارضه در نظر بگیرند.
 
 
بیمار باید بداند که در بیشتر موارد شیمی درمانی, ریزش مو موقتی بوده و با فاصله کوتاهی از اتمام شیمی درمانی رویش موها مجددا اتفاق میافتد و تقریبا همیشه به فرم قبل از درمان برمیگردد. در مواردی که نیاز به انجام رادیوتراپی اسکالپ(سر) میباشد, احتمال دائمی شدن طاسی وجود دارد و باید این موضوع به اطلاع بیمار برسد.
 
 
توصیه های زیر شاید نتواند تاثیری با اهمیت در جلوگیری از ریزش موی بیماران تحت شیمی درمانی داشته باشد ولی به طور قطع اثر آن را در کاهش استرس بیمار و تحمل دوره شیمی درمانی چشمگیر خواهد کرد.
 
1- برای شستشوی سر از شامپوی ضعیف استفاده کنید. مثل شامپوی بچه یا شامپوهای روزانه.
2- تعداد شستشوی سر را به دوبار در هفته کاهش دهید.
3- همیشه از نرم کننده در پایان استحمام استفاده کنید.
4- جهت استهمام از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ به موی سر شما آسیب بیشتری وارد میکند.
5- جهت خشک کردن موی سر حوله را به موها فشار دهید و کشیدن حوله روی موها اجتناب کنید.
6- برای شانه زدن موها از شانه دندانه درشت مثل شانه های مخصوص اطفال استفاده کنید.
7- استفاده از سشوار جهت خشک کردن مو منعی ندارد به شرطی که آنرا برس نکشید.
8- اگر موهای خود را میبندید بهتر است که از کش و سایر گیره های پلاستیک استفاده نکنید.
9- بافتن موها توصیه نمیشود چون باعث کشیده شدن آنها میشود.
10- ار صدمات شیمیایی به موها خودداری کنید. مثل رنگ کردن, فرکردن, ژل و تافت زدن.
11- اگر اصرار به رنگ کردم موها دارید میتوانید از رنگهایی با منشا ارگانیک و گیاهی استفاده کنید.
 
 
ریزش مو و شیمی درمانی

مجله دانستنیهای سرطان