دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 2 آبان 93 | بازدید: 6426 مرتبه | دیدگاه:

روانشناسی سرطان معده

مسائل روانشناختی و درمان ها


معده عضوی از بدن است که سلامت جسمی مان تا حد زیادی به آن وابسته است. هر روز با شروع روز با بلع مواد غذایی متفاوت انرژی لازم برای فعالیت های روزانه خود را به دست می آوریم و عملکرد طبیعی و سالم معده نقش اساسی در سرزندگیمان دارد. چون معده اولین عضوی از دستگاه گوارش است که هضم جدی غذا از آن آغاز می شود، مشکلات معده به گونه ای می تواند نشان دهنده مشکل ما در هضم مسائل پیش آمده در زندگی و کاهش میل به سرزندگی باشد. دستگاه گوارش نسوج حساسی دارد که وقتی استرس ناشی از ناملایمات، زندگی ما را بر هم می زند، این قسمت از بدن با مشکلاتی چون سوزش، برگشت غذا به مری و ... تأثیر وقایع بیرونی و تحت تأثیر قرار گرفتن فرد را نشان می دهد. معمولاً افرادی که بیشتر مستعد استرس هستند، بیشتر از سایر افراد درگیر مشکلات معده می گردند و به همین دلیل شیوه های کاهش استرس در کاهش مشکلات این عضو حساس بدن می تواند کمک کننده باشد.


خشم نسبت به وقایع زندگی


بسیاری از بیمارانی که مبتلا به سرطان معده می شوند به طور خاص می توانند به واقعه ای اشاره کنند که هضمش برایشان غیر ممکن بوده است. واقعه ای غیر قابل بازگشت که مسیر زندگی آ نها را تغییر داده و سرزندگی و شادی را از زندگیشان برچیده است. اگر شما یا یکی از عزیزانتان درگیر سرطان معده هستید، حتماً با یک مشاور یا فردی قابل اعتماد در این مورد صحبت کنید. آنچه تا این حد شما را آزرده است، هر چقدر هم برایتان غیر قابل هضم باشد باز واقعه ای انسانی است که باید بتوانید بدون قضاوت به آن بنگرید و احساساتتان را در مورد آن بیان نمایید. خشم یا ترس خود را بیان کنید، بنویسید و سعی کنید هر چه بیشتر حال ناخوشایند خود در این مورد را کاهش دهید.


زخم التیام نیافته


همانطور که در بالا بیان شد، نسوج دستگاه گوارش بسیار حساس هستند. ما اغلب با شیوه خاص مقابله مان با شرایط زندگی، مسائل روانشناختیمان را به جسممان معطوف می کنیم. زخم های التیام نیافته از وقایع زندگی، اولین قسمتی از بدن را که تحت تأثیر قرار می دهند همین نسوج حساس دستگاه گوارش و خصوصاً معده است. التیام زخمها با شخصیت فرد مرتبط است.

افرادی که به اصطلاح حساس تر هستند بیشتر زخم می بینند و دیرتر التیام می یابند. پس کاهش حساسیت به وقایع یا کاهش تحت تأثیر قرار گرفتن از وقایع زندگی، می تواند به بهبودی روانشناختی زخم ها کمک کند. در فرهنگ ما گاهی افراد تشویق می شوند که “صبور” باشند. ولی اغلب ما در درک واقعی “صبر” اشتباه می کنیم. صبر به معنای زخم خوردن و دم برنیاوردن نیست. بلکه صبر حقیقی به معنای آسیب ندیدن و آرامش حقیقی است. اگر تاکنون زخم ها را درونی می کردید از این پس در مورد چیزی که شما را آزرده است صحبت کنید، حتی گریه کنید ولی در درون خود زخم ها را جمع نکنید. حتی زخم های قدیمی هم نیاز به التیام دارند. به زخم هایتان نگاه کنید. حتی اگر لازم است بازشان کنید و تیمارشان نمایید تا دردهایتان کاهش یابد.


کاهش استرس


راهکارهایی برای کاهش استرس پیدا کنید.
- اگر همواره عقاید سختگیران های داشته اید نگاه دوباره ای به باورهایتان بیندازید. تعصب و سختگیری در عقاید، منشأ بسیاری از استرس های ماست. با سهل گیری و آسان گرفتن می توانید حال بهتری را تجربه نمایید. هر باوری فقط باور شماست و با انتخاب خودتان می توانید از آن دست بکشید. باورهای سختگیرانه هضم مسائل پیش آمده را دشوار می سازد.
- از تکنیک های آرام کننده ذهن استفاده نمایید. همه ما همواره با خود فکر می کنیم. مشغله فکری یا نگرانی استرس را افزایش می دهد. ورزشهای سبک، تمرین آرامبخشی و انواع مراقبه، استخر، دوش گرفتن، آواز خواندن و انجام فعالیت های هنری یا هر فعالیتی که به آن علاقمندید نیز می تواند ذهنتان را آرام سازد.
- یکی از راهکارهای دیگر افزایش میزان پذیرش است. افزایش پذیرش برای وقایع زندگی نه تنها استرس را کاهش می دهد بلکه به خودی خود حال بهتری را برایتان به ارمغان می آورد. به جای اینکه برای همه مسائل به دنبال دلیل باشید فقط آ نها را بپذیرید. به جای خشمگین شدن یا مقاومت در مقابل وقایع، اجازه دهید وقایع عبور کنند و مانند شاخه های انعطاف پذیر درختان در مقابل این وقایع خم شوید. نگذارید وقایع شما را بشکنند فقط نگاهشان کنید و قبول کنید که زندگی مجموعه ای از وقایع مثبت و منفی است که هیچ قضاوتی پشت آنها نیست.


انتخاب زندگی


همانطور که در مورد سایر سرطانها هم بیان می شود، پذیرفتن این نکته که برای بهبودی باید مسئولیت درمان را خود بیمار برعهده بگیرد، حائز اهمیت است. پذیرش مسئولیت درمان به معنای درگیر شدن در فرآیند بهبودی، تلاش برای واقع بین بودن به جای بد بین بودن، یادگیری شیوه هایی که به فرد کمک می کند و روش هایی مفید است. این مسئولیت پذیری به گونه ای همانند انتخاب زندگی است.
بخشیدن خود و دیگران، افزایش انعطاف پذیری در افکار و باورها، التیام زخم های قدیمی و رها کردن آنچه گذشته است قسمتی از این انتخاب است.


بعد از درمان سرطان معده چگونه زندگی کنم؟


سهل گیر بودن را تمرین کنید. سهل گیری یک انتخاب است، شما هم اگر بخواهید می توانید. از باورهایتان شروع کنید. به تعصب های غیر منطقیتان نگاه دوباره ای بیندازید. سبک زندگیتان نیز شاید سختگیرانه باید. به برنامه هایی که تا امروز زندگیتان را تشکیل می دادند توجه کنید. اگر باورها یا سبک زندگیتان را تغییر دهید با کیفیت بالاتری می توانید بهبودی را تجربه کنید. تغییر نگرش ما به مسائل زندگی شرایط زندگی را تغییر می دهد. از دوستان و افراد خانواده ای که حمایت گر هستند کمک بگیرید.

مشکلات ارتباطیتان را حل کنید و دیدگا ههای آرامش بخش را مطالعه کنید. نگرانی در مورد اینکه چه خواهد شد، جلوی هیچ واقعه ای را نمی گیرد. فقط شما را از تجربه این لحظه زندگیتان باز می دارد. با کاهش استرسها و افزایش آرامش درونیتان، سلامت روانشناختی شما افزایش می یابد. پس از درمان سرطان، سعی کنید جنبه های خوشایند پیش از ابتلا به سرطان را بازگردانید و جنبه های غیر خوشایند را تغییر دهید.

 

دکتر ندا یارایی
مشاور و روانشناس

روانشناسی سرطان معده
برچسب ها:

مجله دانستنیهای سرطان