دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 5 اسفند 93 | بازدید: 6347 مرتبه | دیدگاه:

زن ایرانی و بیماری سرطان (امید در بنیاد امید)

سرطان بیماریست که شنیدن نام آن هم وجود بیمار و هم خانواده بیمار را میلرزاند، دردی با درمانی سخت که برخی از پزشکان درمان آن را به سرماخودگی تشبیه کرده اند!
آیا شما تا به حال سرما خورده اید؟ آنفولانزا چی؟ گرفته اید؟ آیا سرطان.؟. به عنوان یک بیمار مبتلا به سرطان راحت به سراغ تشریح این بیماری می روم.

از کجا آمده است، چه چیزی باعث آن شده است. من دکتر نیستم ولی تجربه 6 سال ارتباط و همکاری با انجمن حمایت از بیماران مبتلا به سرطان به من یاد داده است که سلول های سرطانی در بدن همه انسان ها وجود دارد، ولی این سلول ها زمانی رشد و تکثیر می کنند که فرد در شرایطی سخت قرار بگیرد. بعضی از محققین، سرطان را بیماری اضطراب خوانده اند.


سرگذشت بیماران سرطانی نشان می دهد که در دوره ای از زندگی خود احساس نگرانی و ناامنی و کمبود محبت می کرده اند و ناخودآگاه آنقدر این احساسات و عواطف را در خویش نگه داشته اند که به تلخی و ذهنی ایرادگیر و چه بسا خصومت و نفرت و انزجار انجامیده است. حاصل آن همه فشار تبدیل به توده ای شده است كه آن را سرطان می نامیم. ناگفته نماند هزاران بیماری کشف شده است که مخرج مشترک تمامی آن ها یک چیز است، استرس و فشار عصبی. با وارد آمدن فشار عصبی بر زنجیره ها و سیستم بدن، یکی از ارتباطات مختل و بیماری ظاهر می شود.


من با ورود به بنیاد امید، اولین چیزی که به دست آوردم، تأثیر درمان از طریق ذهن به دلیل استفاده از کلاس های خنده درمانی و دوره های روان درمانی بود. نقش مهم بنیاد امید، باعث شد که با بیماری خودم کنار بیایم و درمان برایم راحت تر باشد. اغلب بیماران این سؤال برایشان مطرح می شود که آیا انسان می تواند با تفکرات مثبت، بیمار یها و یا ناراحتی های زندگیش را برطرف کند؟ پاسخ این سؤال قطعاً مثبت است. من به عنوان یک بیمار با سرطانی بدخیم، با پرورش و رشد فکری که در بنیاد امید به دست آوردم، یاد گرفتم که بیماری در جسمی که از سلامت روحی برخوردار است، وارد نمی شود. زیرا افکار ما هستند که پیوسته بدنمان را ترمیم و سازماندهی می کنند.


کمک کردن به افراد تحت شیمی درمانی در بهبودی بیمار بسیار تأثیرگذار است. تحقیقات مختلف نشان داده است که افرادی که دارای اعتماد به نفس بالایی بوده اند و از روحیه خوبی برخوردارند، توانسته اند سلامتی خود را زودتر و بهتر به دست بیاورند. ناگفته نماند که خانواده و اطرافیان نیز نقش بسیار مهمی در بهبودی بیمار مبتلا به سرطان دارد. کارهای مهمی كه بنیاد امید که برای بیماران انجام می دهد عبارتست از:

1. در اختیار قرار دادن کتاب و بروشورهای مربوط به شیمی درمانی و سرطان: مطالعه این نوشتارها كمك می کند که بیمار بتواند با موفقیت دوران شیمی درمانی را پشت سر بگذارد.
2. ترمیم روحیه افراد: فردی که در حال شیمی درمانی است، دارای روحیه خاص و شکننده است و ممکن است که از کوچکترین موضوع ناراحت شود. بنابراین باید روح زندگی را به بیمار برگرداند.
3. برگزاری کلاس های خنده درمانی و خود شناسی: برای بیمار مبتلا به سرطان باید وقت گذاشت و موجب خنده و شادی او را فراهم کرد که بنیاد با برگزاری کلاس های خنده درمانی و خودشناسی، این کار را برای بیماران انجام می دهد.
4. تزریق امید و تفكر مثبت: بیمار مبتلا به سرطان باید از هر کسی که تفکر منفی درباره بهبودی بیماری سرطان دارد، دوری کند.
5. برگزاری كلاس و برنامه های تفریحی: نکته مهم این است که تقویت روحیه و اعتماد به نفس بیمار باعث می شود بهبودی بیمار افزایش پیدا کند که حضور در کلاس های بنیاد امید و دیدن بیماران بهبود یافته و شرکت در برنامه های تفریحی، باعث می شود فرد کمتر فکر کند و از روحیه بالاتر ی برخوردار شود.


بنیاد امید جایی است که پرسنل آن با محبت به بیماران مبتلا به سرطان عشق هدیه می دهند و من سپاسگزارشان هستم.

زن ایرانی و بیماری سرطان (امید در بنیاد امید)

مجله دانستنیهای سرطان