دانستنی های سرطان

تاریخ انتشار: 25 خرداد 98 | بازدید: 88 مرتبه | دیدگاه:

پروتئين «لاكتوفرين» شير موجب تسكيل عوارض جانبي شيمي درماني مي‌شود

نتايج مطالعه اخير نشان مي‌دهد؛ پروتئين موجود در شير موسوم به «لاكتوفرين» مي‌تواند موجب تسكين عوارض جانبي شيمي درمان شود. حس بويايي و ساير درمان‌هاي سرطان مي‌تواند موجب نابودي جوانه‌هاي زبان و حس بوبايي شود در نتيجه فرد تحت شيمي درماني از درك طعم و لذت بردن از غذا محروم مي‌شود. به مرور زمان اين ناهنجاري طعم و بو مي‌تواند موجب از بين رفتن اشتها و رفتارهاي بي‌اشتهايي شود و توانايي بيمار را در بهبود زا بيمار تضعيف كند.


«دانكن»، يكي از سرپرست‌هاي تيم تحقيق، در اين باره مي‌گويد: «علامت شايع در بيماران تحت شيمي درماني، ايجاد طعم فلزي همراه با مصرف غذا يا بدون مصرف غذاست. اين ناهنجاري ساعت‌ها ، هفته‌ها ياحتي ماه‌ها بعد از درمان باقي مي‌ماند.» در نتيجه، بيماران مبتلا به سرطان دچار بي‌اشتهايي، كاهش وزن، افسردگي، و سوء تغذيه مي‌شوند و همه اين‌‌ها در روند بهبود مضر هستند.
به گزارش مهر، دانكن در ادامه مي‌افزايد: «تحقيق ما نشان مي‌دهد؛ مصرف روزانه مكمل لاكتوفرين موجب تحريك تغييراتي در الگوي پروتئين بزاق در بيماران مبتلا به سرطان مي‌شود. تغييراتي كه ممكن است در كمك به حفظ جوانه‌هاي زبان و درك بود سودمند باشد.»


محققان تأكيد مي‌كنند؛ مصرف روزانه مكمل رژيمي لاكتوفرين مي‌تواند موجب كاهش ناهنجاري‌هاي طعم و بو در بسياري از بيماران شود، در نتيجه با لذت بردن از طعم غذايشان روند بهبودشان تسريع شود.
محققان همچينن عنوان مي‌كنند؛ مصرف مكمل لاكتوفرين مي‌تواند موجب افزايش بيان پروتئين‌هاي ايمني بزاق شود كه ممكن است به كاهش فشار اكسايشي و عوارض جانبي ناشي از آن كمك كند. همچنين عفونت‌هاي دهاني نظير برفك را هم از بين مي‌برد.

 

---------------------------
دانستنیهای سرطان - سال بیستم، شماره 36 و 37
بهار و تابستان 1398
Understanding Cancer -  Vol 20 - No. 36,37 - 2019

پروتئين «لاكتوفرين» شير موجب تسكيل عوارض جانبي شيمي درماني مي‌شود

مجله دانستنیهای سرطان